impressies...

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vragen over kwaliteit

         

Q: Wat is kwaliteit meer dan gewoon een goed product leveren?

A: Een goed product leveren is een basis voorwaarde om als bedrijf te kunnen overleven. Als je wilt groeien is een goed product niet genoeg en moet je ook investeren in het verbeteren van je sleutelprocessen

            

Q: Ik heb ISO altijd zo'n bureaucratisch onderwerp gevonden.

A: De oude norm (ISO9001:1994) had dat ook een beetje in zich. Met de nieuwe versie (ISO9001:2000) is dat zeker niet het geval. De focus ligt hier heel sterk op het managen en verbeteren van processen en niet of de datum op elk papiertje wel goed is ingevuld.

                        

Q: En als we ISO hebben, waarom zouden we dan nog meer investeren?

A: Omdat er nog zo ontzettend veel geld te verdienen is door de kwaliteits gereedschappen verder toe te passen. Denk aan rendements verbeteringen, verdere verbetering in klantentevredenheid, verminderen van uitval, versterken van innovatie, lagen uit de organisatie kunnen snijden etc.

                  

Q: We hebben geen geld voor een kwaliteits manager. Hoe moet het dan?

A: Dat maakt de uitgangs situatie niet slechter. Kwaliteit is namelijk iets dat door het top management zelf bedreven moet worden. Een erg goed boek hierover is "Getting the Right Things Done" door Pascal Dennis ISBN 0-9763152-6-2. Dit boek neemt je stap voor stap bij de hand.

 

Q: Verbeterinitiatieven verzanden bij ons altijd. We beginnen wel leuk, maar na verloop van tijd ebt het weer weg zonder resultaat.

A: De vraag is dan of die projecten wel echt belangrijk waren gezien door de ogen van het top management en verder is de vraag of er wel een management cyclus was waar de voortgang regelmatig werd gevolgd. Je zou eens moeten kijken hoe jullie bedrijfsdoelen vertalen naar acties.        

 

Heb je ook een vraag? schroom niet en neem contact op met ons